piątek, 20 grudnia 2013

Świąteczne kruche pierniczki

Świąteczne kruche pierniczki


Upiekliście już pierniczki na święta? Ja miałam zamiar wypróbować kilka przepisów i potem wymyślić coś swojego. Pierwszy przepis jaki wybrałam okazał się jednak bardzo trafiony i wyszły pyszne pierniczki, więc już dalej w tym roku nie będę szukać bo nie ma po co - te pierniczki bardzo łatwo i szybko się robi i są bardzo smaczne. Nadają się do jedzenia już zaraz po upieczeniu i można je przechowywać w zamkniętym pudełeczku do 4 miesięcy. Przepis pochodzi ze strony domowe- wypieki.

Jako że marzyły mi się pierniczki o smaku chałwowym - do 1/4 części ciasta dodałam 100g chałwy. Pierniczki wyszły smaczne - wyczuwalny jest delikatny smak chałwy, jednak przyprawa do piernika dominuje smak i chałwę czuć tylko odrobinę. Może jak by dodać dwa razy tyle to by coś z tego wyszło, jednak nie wiem czy nie za duża ingerencja w ciasto nie zniszczyłaby świetnej receptury tych pierniczków. Jeśli się zdecydujecie na podobny eksperyment koniecznie dajcie znać jak wam wyszedł:)

Składniki:

Na Ciasto:
  • 1kg mąki pszennej
  • 300g  margaryny lub masła
  • 250g cukru
  • 250g płynnego miodu
  • 1 opakowanie przyprawy korzennej do piernika (3,5 – 4 łyżeczki)
  • 2 łyżeczki cynamonu
  • 4 łyżki kakao
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 3 żółtka
  • 4- 5 łyżek słodkiej, płynnej śmietany - ja zastąpiłam mlekiem sojowym
Lukier:
  • 1 białko
  • 1- 1 ½ szklanki cukru pudru
Dodatkowo:
  • landrynki do zrobienia witraży
  • pisaki cukrowe
Sposób przygotowania:
  • W rondelku podgrzewać ciągle mieszając do połączenia się wszystkich składników: margarynę, cukier, miód, przyprawę korzenną, cynamon i kakao. Ostudzić.
  • Sodę oczyszczoną rozpuścić w 2 łyżkach wody i dodać do przygotowanej masy.
  • Następnie dodać żółtka i wymieszać.
  • Mąkę wymieszać z proszkiem do pieczenia i połączyć z masą miodową i zagnieść ciasto. Na końcu dodać 4 lub 5 łyżek mleka sojowego (lub  śmietany) tak, aby powstało jednolite ciasto.
  • Ciasto można rozwałkować od razu lub wstawić do lodówki i zrobić to później.
  • Rozwałkować na posypanym mąką blacie na ok. 5- 7mm.
  • Z ciasta wykrawać foremkami dowolne formy.
  • Chcąc zrobić witraże należy wyciąć pierniczki z otworami w środku. Do środka nałożyć rozkruszonej landrynki. Moje landrynki kupione w Biedronce okazały się bardzo twarde i potraktowane wałkiem w żaden sposób nie chciały się rozdrobni, więc pokroiłam je (skruszyłam) przy pomocy ostrego noża.
  • Jeśli pierniczki mają być zawieszone na choince należy przed pieczeniem zrobić otworki wykałaczką.
  • Piec w nagrzanym piekarniku max. 10min. ( bo będą gorzkie!) w temperaturze 180°C. Pozostawić do ostygnięcia.
Lukier
  • Białko zmiksować najpierw z 1 szklanką cukru pudru. Kolejno miksując dodać tyle cukru pudru, aby masa była dość gęsta i się nie rozlewała. Ilość cukru pudru zależy od wielkości białka ja zużyłam 1,5 szklanki.
Pierniczki ozdobić lukrem i cukrowymi pisakami według własnego uznania:)

Przechowywać najlepiej w szczelnych metalowych puszkach.




SMACZNEGO!

1 komentarz:

Hej! Wszelkie uwagi i komentarze bardzo mile widziane zatem zostawcie komentarz:) Pozdrawiam Monika;)